EXCLUSIEF INTERVIEW: Dennis van Aarssen

Als er iemand met beide benen op de grond staat en tegelijkertijd alles op een rooskleurige manier bekijkt, is het Dutch Crooner Dennis van Aarssen. Samen met zijn DvA Bigband brengt hij een warme “Sinatra-sfeer” in alles wat hij zingt. Cheyenne van de marketingafdeling sprak Dennis in zijn studio in Hilversum over zijn voorliefde voor Kerst, zijn shows in New York en zijn, naar eigen zeggen, oude ziel.


Dit interview liever kijken of luisteren? Klik dan op de podcast onder aan deze pagina!

Je leek al vrij jong te weten dat je iets met muziek wilde gaan doen. Had je ooit durven dromen dat het ook daadwerkelijk zou lukken?
Dennis: “Eigenlijk wist ik altijd al dat het ooit zou lukken. Ik heb auditie voor de rockacademie gedaan, maar werd afgewezen. Ik deed mee aan allerlei talentenjachten en won nooit, zelfs regionaal niet. Toch dacht ik ergens: het gaat gewoon een keer gebeuren. Er komt een moment waarop het wél lukt. En ja, 2019 was niet normaal, natuurlijk. Na The Voice of Holland kon ik mijn baan opzeggen. Dat was fantastisch.”

Naast dat je regelmatig op de Nederlandse podia te vinden bent, sta je deze herfst ook weer in New York. Wat verwacht je van het optreden in the big Apple?
“Dat wordt heel erg gaaf. Ik heb daar in februari 2022 voor het eerst gespeeld. Ik schrijf heel veel met twee Amerikanen en zij zeiden al vanaf het begin: “They’re gonna love you in New York.” Die reis hadden we in 2020 dus helemaal uitgestippeld, maar toen kwam corona en werd het uiteindelijk pas twee jaar later. Maar het lukte! Uitverkochte zaal. Echt zo’n jazzclub zoals waar Frank Sinatra vroeger stond. Er kwamen mensen uit Chicago, Florida er was zelfs een meisje uit Brazillië gevlogen omdat ze mij op internet gezien had. Doe even normaal man, dat is niet normaal! Ik wist niet wat me overkwam. Dat was zo gaaf. Dus ik heb goede hoop dat het dit keer net zo’n feest wordt. En het is kerst! We spelen 28 november een kerstshow net als in Theater Lampegiet.”

"We spelen in New York
een kerstshow net als in
Theater Lampegiet.”

Je speelt rond de feestdagen flink wat kerstshows en hebt afgelopen jaar ook je eigen kerstalbum uitgebracht. Wat doen de feest- en winterdagen met je?
“Ik heb sowieso een vriendinnetje die Kerst helemaal fantastisch vindt. Zij luistert vanaf februari alweer kerstmuziek, daar wordt ze zo vrolijk van. Ik hoor dus ook de meest obscure kerstliedjes het hele jaar door. Ik vind het zelf ook gewoon zo’n mooie tijd. Ik merk dat hoe ouder je wordt, je steeds minder vaak tijd maakt voor je vrienden. Met kerst is dat gewoon een vanzelfsprekendheid. Dan zie je iedereen van wie je houdt. Dat is waar de feestdagen zo ongelooflijk mooi om zijn. Daarnaast zijn de kerstliedjes natuurlijk gaaf. Ik maak een beetje oude lullenmuziek net als Frank Sinatra en Michael Bublé en het hele jaar door is dat niet cool, maar met kerst luisteren we opeens allemaal naar dat soort artiesten.”

Je begint er zelf al over, maar je zegt dat je muziek maakt met een oude ziel en jonge energie. Zou je jezelf ook zo omschrijven? 
“Ja, dat denk ik wel. Ik ben echt wel een oude ziel. Toen al mijn vriendjes de pubertijd in gingen, sloeg ik het over en was ik ineens volwassen. Ik heb ook niet echt een dating life gehad. Ik had gewoon mijn vriendin en daar deed ik alles voor. Dat was al heel volwassen voor mijn leeftijd, waar iedereen gewoon een beetje aan het scharrelen was woonden wij al samen vanaf toen we twintig waren. Ik denk dat dat een beetje die oude ziel is.”

"In het theater heb je veel meer
de ruimte voor de kleinere liedjes
en de persoonlijke verhalen"

Wat vind je zo waardevol aan op het toneel staan?
“Alles! We hebben echt een clubje als we op het toneel staan. We komen met vijftien man het theater in en het is alsof we een soort voetbalteam zijn. We hebben allemaal respect voor elkaar, maar het is wel heel erg gezellig en leuk. De muzikanten zijn fantastisch, het geluid is altijd top en we creëren met z’n allen iets moois dat we geven aan de mensen. Dat is überhaupt al waanzinnig. Dat mensen geld neerleggen om een paar uurtjes naar ons te kijken terwijl we muziek maken. Er ontstaat dan een soort energie in de zaal. Die energie die je geeft, krijg je terug en dat gaat heen en weer. Dat vind ik het allermooiste.”

Hoe zou je die sfeer verder omschrijven?
“Het is gewoon pure ontspanning. Je vergeet gewoon de waan van de dag. Ik vertel heel veel persoonlijke dingen zodat het publiek mij leert kennen en ik ga ook met de mensen in gesprek. Het wordt dan ook intiemer en zijn we samen een unieke avond aan het maken.”

Zit er verschil tussen voorstelling waarbij het publiek staat of zit?
“Heel erg! In het theater zit iedereen te kijken. Ze klappen na ieder liedje en luisteren aandachtig. In een club gaan mensen kletsen met elkaar, nog even een biertje halen, naar de WC… Je moet echt harder werken om de aandacht erbij te houden. In het theater heb je veel meer de ruimte voor de kleinere liedjes en de persoonlijke verhalen. Het is allebei leuk, en de afwisseling is te gek. Dat is mijn baan. Lekker hè?”

"Ik had keihard gewerkt,
de longen uit mijn lijf gezongen
en het boeide helemaal niemand"

Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt sinds je bekend bent geworden?
“Als je eenmaal een beetje in het wereldje zit, dan word je gevraagd voor televisieprogramma’s en bij mij was dat Avastars. Volgens John de Mol werd dat hét nieuwe ding en de winnaar won een hit. Ik was een jaar lang bezig met het opnameproces en ik won het programma ook nog. Ik weet nog hoe dat was bij The Voice. Toen ik dat won, ontplofte de wereld. Maar Avastars was niet bepaald de hit die The Voice ooit was. Ik zat na de opnames dus acht maanden te wachten op het moment dat mijn wereld weer zou ontploffen en dat kwam niet. Na de finale van the Voice stond mijn telefoon roodgloeiend, had ik tienduizend Instagramvolgers erbij, niet normaal. Ik had niet per sé verwacht dat er weer zoiets zou gebeuren, maar toch wel gehoopt. Ik had keihard gewerkt en de longen uit mijn lijf gezongen en het boeide helemaal niemand. Een hele vreemde gewaarwording was dat.”

Je laatste album heb je precies gemaakt zoals je zelf wilde. Hoe is dat bevallen?
“Mijn eerste album was een halfjaar na The Voice en toen wist ik dat ik 31 keer in het theater zou staan. Ik moest dus repertoire hebben. En eigenlijk is in een halfjaar een album schrijven en produceren, niet te doen. Maar we hebben het wel gedaan en dat heeft toch een heel mooi resultaat opgeleverd waar ik trots op ben. Maar als ik er nu naar luister, hoor ik honderdduizend dingen die we nu anders zouden doen. Het tweede album was gewoon balen. Er zat zoveel liefde in en we brachten het op 25 november 2020 uit en op 26 november ging Nederland in lockdown dus dat album hebben we nergens kunnen spelen. De derde keer hadden we de tijd om de juiste liedjes te schrijven, om goed te repeteren en we waren er met zijn allen ingegroeid. Dat maakt dat het derde album, het kerstalbum, het enige album is waar ik naar kan luisteren zonder dat ik dingen anders wil doen.”

Waar haar je je inspiratie vandaan?
“Hele alledaagse dingen. Ik heb vorige week een liedje geschreven over dat ik niet kon slapen terwijl mijn vriendinnetje een weekend in Londen was. Ik ging zitten met René van Mierlo, waar ik vaak mee schrijf, en toen zei ik: ‘Ja, het is eigenlijk heel gek. Mijn vriendin is gister teruggekomen en sindsdien slaap ik als een roos. Daarvoor deed geen oog dicht en ik wist niet waarom. Ik was gewoon rusteloos. En zij kwam naast me liggen en ik sliep als een roosje’. Op zich is dat heel basic, maar wel een mooi thema om een liedje over te schrijven.”


Je meest gestreamde nummer op Spotify is That’s Life. Welk nummer verdient volgens jou minstens net zoveel liefde en bekendheid?
“Dat is zo lastig, want That’s Life is ook niet eerlijk. Dat liedje heeft mijn leven veranderd. Dat was het nummer van mijn blind audition en sowieso 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben hem toen op TV gezien. Die auditie is viral gegaan, miljoenen keren bekeken op YouTube en ook op TikTok is hij inmiddels drie keer viral gegaan. Dat heeft gewoon een kleine, oneerlijke voorsprong ten opzichte van de andere liedjes. Als ik één moment moet aanwijzen waarop mijn leven veranderde, is het die eerste noot van de blind audition. Maar welk liedje nog meer? Lifeline, She Can Make the Rain Go, Can’t Leave Her Alone. Ik heb zoveel liedjes geschreven waar zoveel liefde in zit, maar zo werkt de muziekindustrie niet. Ik ben superblij met alle mensen die überhaupt de tijd nemen om naar me te luisteren.”

"Ik vind het soms ook heerlijk
om languit op de bank
Tempation Island te kijken”

Een vaak terugkerend gezicht op je social media is die van je hond Jip. Hoe helpt Jip je in je werk en privé leven?
“We hebben Jip gekocht aan het begin van de coronatijd, omdat we toen veel tijd hadden. Ik zat in een soort hele labiele fase van dat de agenda vol stond, maar niks ging door. Dat was heel heavy en toen was Jip een soort therapiehond. Er zijn meer mensen die zeggen dat als je een hond hebt, er geen dag in je leven meer is dat je niet lacht. Je kijkt naar dat beest en je bent ineens vrolijk. Dat is zo! In het begin was hij dus heel erg een therapiehond en nu is hij een soort van mijn kindje. Hij leert me heel veel over verantwoordelijkheid en ik heb heel veel zin om vader te worden ook. De liefde die ik voor die hond voel, schijnt nog maar een fractie te zijn van de liefde die ik straks kan voelen voor een kind. Ik krijg door Jip dus wel heel veel zin in de rest van het leven.”

Als je op een vrijdagavond niet zelf aan het spelen bent. Wat is dan je ideale avond uit?
“Dat verschilt heel erg. Ik kan heel erg genieten van een bordspelletje doen. Een leuke videogame vind ik ook gaaf. Of op een terrasje zitten of uit eten. Het mag wel sociaal zijn. Al vind ik het soms ook heerlijk om languit op de bank Tempation Island te kijken.”

Welk nummer is echt jouw all time favorite?
“Dat moet iets van Sinatra zijn. Sinatra is echt de allergrootste, allerbeste. Als ik nu zou moeten kiezen, is het All or Nothing At All. Dat is een heel bekend liedje van Sinatra wat heel erg resoneert met hoe ik in het leven staat. Het gaat over de liefde en daarover zegt hij dan: het is alles, of helemaal niks. Als ik voor je ga, dan ga ik voor je en als jij dan 80% teruggeeft, dan wil ik het niet. Dat moet een even exchange zijn. Ik geef 100%, jij geeft 100%.”

Heb je tot slot nog een scoop?
“We gaan natuurlijk de kerstshow spelen, dus er moeten nieuwe kerstliedjes uitkomen. Dat hebben we nog nergens gezegd. Ik heb er in ieder geval al drie geschreven die aan het kerstalbum worden toegevoegd. En ik denk dat de mensen er heel vrolijk van gaan worden. Ik word er in ieder geval heel enthousiast van. Dat zal ergens eind november allemaal uit komen.”

 

Meer weten? Beluister het complete gesprek via onze podcast Theater Praat op Spotify en YouTube! 
Christmas When You're Here is op woensdag 20 december te zien in Theater Lampegiet. Bestel nu je tickets.