Sofie van der Velde

Nienke Plas: één vrouw, duizend meningen – en allemaal hardop


Cabaretier, actrice en content creator Nienke Plas is een vrouw die zegt wat ze denkt – en dat merk je. Of ze nu grappen maakt over gênante situaties, haar ongezouten mening deelt of vertelt over hartstochtelijke passie in relaties: ze doet het allemaal met een flinke portie humor en zelfspot. We spraken haar over haar nieuwe voorstelling Medeplichtig, het leven on- en offline én wat er gebeurt als je altijd alles zegt wat je denkt.

Dit interview liever kijken of luisteren? Klik dan op de podcast onder aan deze pagina!

Veel mensen kennen je van YouTube. Is de wereld voor content creators veranderd sinds je bekend bent geworden? 
Nienke: “Enorm, het blijft denk ik ook heel veel veranderen. Dan is korte content weer goed, dan is langere content beter... Dat zal altijd in beweging blijven. Ik vind dat ook wel leuk, want het zorgt ervoor dat je zelf ook blijft bewegen en ontwikkelen. Ik kan ook soms echt achter de feiten aanlopen, maar ik vind het heel leuk dat door de veranderingen en verschillende manieren van invullen, heel veel mensen content kunnen maken. Of het nu comedy sketches zijn of dat het iemand is die wil laten zien hoe je je achtertuin leuk tuiniert. Iedereen kan content maken als je een beetje knap kan filmen en editen.”

Waar ligt voor jou de grens tussen wat je wel en niet deelt met je publiek?
“Dat is een goede vraag. Wat je ook deelt, mensen kunnen er heel erg over oordelen. Ze kunnen ook oordelen over het feit dat ik mijn grijze haar verf, or whatever. Gênante dingen deel ik ook. Stel je flamoes wil even niet meewerken of je hebt menstruatieproblemen… ik ben echt een open boek. Als het niet lekker loopt met mensen uit mijn familie, dan zeg ik dat ook gewoon. Familie kies je niet, het zijn eigenlijk een soort gegeven kennissen. Hier: bouw maar een band op. Er zijn dus niet veel dingen die ik niet deel. Ja; de inhoud van mijn nieuwe voorstelling.”

Hoe anders voelt het om reacties te krijgen via comments online versus de directe energie van het publiek bij live theater?
“Direct is altijd energie. Je voelt meteen het enthousiasme van de mens. Tuurlijk, met drie lachende emoji’s snap ik ook wel dat mensen er heel erg om gelachen hebben, maar wanneer je iemand na de voorstelling in de foyer treft en een persoonlijk verhaal krijgt over waarom het even nodig was dat ze die avond uit gingen, dat is altijd persoonlijker dan een like. Maar soms krijg je ook hele persoonlijke dingen in je DM hoor. Ik moet zeggen; de digitale wereld kan heel persoonlijk zijn, afhankelijk van hoe je het zelf benadert. Maar als je uiteindelijk live voor publiek staat te spelen, krijg je die energie meteen terug en als ik een video maak op maandag en post op vrijdag, dan zie ik zaterdag pas de reacties. Daar zit wel een langer tijdsbestek tussen.”

"Een cabaretier brengt lucht in de maatschappij
en dat is gewoon nodig.”

Nu sta je in het theater met Medeplichtig, over wanneer je mening de maatschappij bedreigt. Op een schaal van luchtig tot zwaar, waar ligt de boodschap van de show?
“Ik denk dat ik zware boodschappen luchtig breng. Ik denk dat dat de kern is van hoe ik dingen ook altijd zelf benader. Het is wel ‘grappig’ dat we dit onderwerp nu bespreken terwijl er een paar weken geleden iemand overleden is doordat hij zijn mening uitte. Het is dus ook vandaag de dag super actueel dat je mening levensgevaarlijk kan zijn. Ik ben wel blij dat lachen de reden is dat we in het theater zitten. Dus als we lachen om pijn, is het niet om iemand uit te lachen om zijn of haar pijn, maar om de pijn zelf. Daar is in het theater gelukkig nog een heel groot begrip voor.

Een cabaretier brengt lucht in de maatschappij en dat is gewoon nodig. Nu meer dan ooit, wellicht. Dus de avondjes waarbij mensen de zaal uitlopen en de sores even vergeten, zijn gewoon chill.”

Zit er volgens jou een verhaallijn tussen je eerdere voorstellingen en deze?
“Ik denk dat ik altijd een boodschap heb die heel erg persoonlijk is en die mensen mee kunnen nemen aan het einde van de voorstelling. Het gaat heel erg over jezelf volledig accepteren, jezelf het beste gunnen door je beste jij te zijn. Ik denk dat dat altijd wel de rode draad is. Deze voorstelling neigt wat meer naar ‘leef maar nu’, want weet jij veel of je overmorgen nog leeft. Ga vandaag alsjeblieft de deur uit of lach naar iemand, al is het alleen maar naar je spiegelbeeld in het toilet omdat je moest pissen.”

Je hebt ook meegedaan aan verschillende tv-programma’s. Is er een programma waar je nog aan mee zou willen doen?
“Ik vond Expeditie Robinson echt geweldig, ik zou dat zo nog een keertje willen doen. Maar ik moet ook zeggen dat ik te kort in de Verraders heb gezeten. Ik was er nog geen 24 uur. Een kleine re-match zou wel lekker zijn.”

"Je moet álles zeggen tegen je partner,
dan pas kan de ander goed reageren
op hetgeen wat je allemaal wilt.”

Op dit moment draait in de bios Over de grens, een hete komedie waarin jij de hoofdrol speelt van Laura, op zoek naar passie bij twee verschillende mannen. Hoe belangrijk is passie voor een gelukkige relatie voor jou?
“Heel belangrijk, heel! Je hebt echt een bepaalde passie nodig. Dat is voor iedereen anders, uiteraard. Passie kan ook zitten in dat je met glunderende ogen kan kijken naar je partner, omdat hij zo hard werkt voor het gezin. Passie kan zijn dat hij heel hard werkt en zijn best doet om het gezin zo gelukkig mogelijk te krijgen. Maar ik ben van de passie, dat je echt iemand even vastpakt en diep in de ogen kijkt. Dat is heel belangrijk. En natuurlijk hoef ik niet iedere dag zo’n knuffel, want dat wordt het weer saai, maar die balans is wel heel belangrijk.”

Wat heb je als relatietip?
“Altijd alles zeggen wat je denkt. Alles! Niet denken: Dit is een gekke gedachte, dit kan ik vast niet kwijt. Het is misschien ook een gekke gedachte, maar als je hem niet bij je partner kwijt kan, dan ben je niet volledig een team. Natuurlijk zal je persoonlijke geheimen hebben, maar iets wat betrekking heeft op je gezin of je partnerschap en relatie, daar moet je alles over kunnen zeggen. Zo van: ‘Weet je waar ik echt behoefte aan heb? Een weekend helemaal in mijn eentje, zonder jou, dan kan ik even opladen.’ Misschien is dat niet het leukste bericht. Of dat het je juist leuk lijkt om meer te doen samen. Misschien wil je wel een lang weekend naar Groenland. Je moet álles zeggen tegen je partner, dan pas kan de ander goed reageren op hetgeen wat je allemaal wilt.

Alles zeggen. Uiteraard wel op een leuke manier, anders luistert de ander niet. En als je een vrouw bent en je wilt iets op een man overbrengen: houd het compact. Dus niet zoals ik, want dan verlies je hem halverwege het gesprek.”

Wat is de gekste baan die je ooit hebt gehad?
“Oeh! Ik heb ooit een bijbaantje gehad in een erotische winkel. Het was een winkel met speeltjes, lingerie, Dvd’s – dat is voor jouw tijd, maar dat zijn filmpjes op een schijfje. En het was niet eens zo’n gek baantje, seks hebben heel veel mensen, maar het is wel altijd zo’n onbesproken ding. Het is niet zo dat als je je vriendje te logeren hebt wanneer je achttien bent, dat je tegen je ouders zegt: ‘Wij gaan naar boven om even lekker te ketsen!’ Nee, je zegt: ‘Wij gaan slapen!’ Dus er zit altijd een soort rem op, wat vaak ook goed en nodig is, maar dat is wel het meest uitgesproken baantje dat ik heb meegemaakt.”

Zie je dan nog een rode draad tussen die baan en de film waar je nu in speelt?
“Zeker! De mensen die daar naartoe komen, kunnen wel eens onvervulde verlangens willen aanschaffen en dat niet tegen hun partner zeggen. Terwijl als je tegen hem zegt: Weet je, je kan misschien niet zo snel trillen als een Tarzan, maar jij bedient hem!’ Mensen mogen wat meer hun verlangens in bed delen, dat is best wel spannend en het kan misschien ook afschrikken, dus het vergt wel wat lef.”

"Komedie kan ook zitten in ongemak
tijdens het avondeten met het gezin.”

Hoe zorg je voor een goede balans tussen al jouw manieren van jezelf uiten?
“Je kan niet alles tegelijkertijd heel goed doen. Mijn voorstelling Medeplichtig schreef ik toen ik een hoofdrol van een drama deed die volgend jaar pas uitkomt. Spelen en schrijven tegelijkertijd, had ik verkeerd ingeschat. Ik dacht: dat gaat wel even. Maar dat ging niet. Ik kwam dus ook heel anders de try-outs in dan dat ik bij de eerste twee voorstellingen had. Dat vond ik niet relaxt. Je kan niet alles tegelijkertijd op topsport niveau doen. We zijn nu door de try-outs heen, de voorstelling zit nu helemaal in mijn vezels, dan kan je daarnaast een rol vertolken.

Ik kan snel schakelen, maar je kan jezelf wel tegenkomen als je de ene dag schrijft aan een liefdesliedje en de volgende dag komedie speelt op set. Je wilt het allebei heel goed doen en soms moet je daar wat voor laten en meer rust inplannen. Wat ik overigens niet makkelijk vind, shout-out naar mijn agenda.”

Wat was voor jou het grootste sprong-in-het-diepe-moment? 
“Toen ik in een filmdrama speelde. Dat had ik nog niet eerder gedaan, dat was nieuw. Wel heel leuk en super leerzaam, maar het was wel even anders. Ik bedoel: bij drama in je eigen leven denk je ook altijd; nou, wat een kutdag, ik hoop dat het morgen anders is. Maar drama spelen, is dus dat zware gevoel opzoeken. Om het goed te kunnen spelen, moet je het uiteindelijk voelen. Je voelt je soms dus wat zwaarder. Ik moet wel zeggen, de drama was nog niet zó dramatic. Ik kan me voorstellen als je de Joker speelt, zo’n zware rol, dat je best donker en down bent. Ik denk dat je dan ook in je eentje luncht in je trailer omdat je geen zin hebt in andere mensen. Maar ik zou me daar nog wel meer in de donkere rollen willen ontplooien, dat lijkt me wel heel vet. Niet per sé om heel depressief uit de bocht te komen, maar meer om die kant op te zoeken van het spel.”

Je hebt enorm veel facetten in de entertainmentwereld aangeraakt. Is er nog een discipline waar je jezelf verder in zou willen ontwikkelen?
“Komediefilms schrijven. Wat het met komedie vaak is, is dat het heel veel in het extreme zit. Iemand valt, iemand wordt betrapt in bed… Het gaat altijd naar uitersten. Terwijl komedie ook heel erg kan zitten in ongemak tijdens het avondeten met een oom en een oma met het gezin. Het hoeft niet áltijd met drugs en seks te gaan, maar komedie zit wel vaak in die hoek. Dat zou een leuke, nieuwe uitdaging kunnen zijn. Voor mij zeker, want mijn grappen zijn vaak heel schunnig. Dat je de humor zoekt, maar het mag niet aan seks, drugs en de dood raken. Ik kan je vertellen: dan maak je het jezelf heel lastig, want daar zit heel veel humor.”

"George Clooney was behoorlijk oud
toen hij doorbrak,
dus ik heb nog even.”

Een aantal jaar geleden gaf je aan dat je de droom had om in Amerika door te breken. Hoe staat het er momenteel voor met die droom?
Still dreaming. Don’t let the dream go. Altijd vasthouden. Nee, het staat nog steeds op de bucket list. Ik denk maar zo: George Clooney was behoorlijk oud toen hij doorbrak, dus ik heb nog even.”

Je hebt vaak moeten vechten. Bijvoorbeeld tegen podiumangst, pesten of voor de gezondheid van je kind. Wat heeft je bij deze gebeurtenissen altijd op de been gehouden?
“Komedie. Humor. Lach het maar weg. En dat is niet makkelijk, maar het is een vorm die werkbaar is voor mij. Tuurlijk, dat ik gepest werd, vond ik ook echt stom. Dan zei ik het tegen mijn moeder en dan zei zij: ‘Maak je niet druk. Nu schelden ze je uit omdat je mager bent, maar straks zijn al die mensen tonnetje rond en dan ben jij normaal.’ Maar dan ben je wel eenzaam en je bent een puber en je hebt hormonen in je lijf en toen dacht ik: Als jij mij pakt op iets wat bij mij pijn kan doen, dan pak ik je terug op iets wat bij jou pijn kan doen. En dan ging ik ze terugpakken en werd ik steeds meer gebekt. En tuurlijk, het is niet goed om te pesten, maar de pester mag wel gepest worden. Jij pakt mij omdat ik het lijf heb van een liniaal? Dan pak ik jou met je gebit, want dat gaat ook niet helemaal top, gozer.

Ook met mijn dochter die er bijna niet meer was, ik bleef echt mega positief. Continu denken dat het goed komt. Don’t worry! Ze is straks twee of drie en dan is het attitude en dan wil ze mijn lipgloss op en kijk… dat is precies zoals ze nu is: attitude en ze wil mijn lipgloss op. Dus ik probeer altijd heel positief ergens in te staan.”

Hoe zorg je ervoor dat je eigen sociale batterij niet uitgeput raakt? 
“Goede. Je moet toch op je gezondheid letten door een klein beetje op tijd te gaan slapen wanneer het kan. Dus na een voorstelling naar huis, make-up eraf, douchen, in je bed liggen en zorgen dat jij de ochtend daarna niet met de kinderen hoeft te zijn zodat je echt eventjes tot half tien kan blijven liggen. Het heeft écht te maken met planning. Planning is alles in het leven. Mensen zeggen dat je wat impulsiever moet zijn. Ja, maar niet met je nachtrust. Daar moet je echt gewoon zorgen dat je genoeg ervan pakt.”

"Als je er niet bent, ben jij die loner
bij het koffiezetapparaat op maandag.”

Je gaf ooit aan dat je motto ‘tel je zegeningen, niet je zorgen’ is. In hoeverre leef je hier nog steeds bij?
“Iedere dag. Ik zeg het in mijn versje met mijn kinderen ’s avonds altijd als een soort gebedje. Tel je zegeningen, niet je zorgen is wat echt heel goed voor iedereen kan werken als je een klote-dag hebt, of het gaat niet goed, of je staat in de file en komt te laat op een afspraak. Je kan gelukkig bellen dat je later komt. Dat is een zegening! Look at the bright side! Je kan zeggen dat het allemaal slecht ingecalculeerd is, dat je onderweg bent, of je het later kan doen. Je mag het allemaal wat luchtiger benaderen, mits je ziet wat de pluspunten zijn in het leven, op de dag of in de situatie. Zegeningen tellen is altijd het beste om niet te denken: I wanna die.

Heb je tot slot nog een boodschap voor de lezer die misschien naar je show wil komen?
“Kom gewoon. Ik kan je niet vertellen waarom wel, maar ik kan je wel vertellen waarom niet. Als je er niet bent, dan val je zó buiten de boot! Oei, oei, oei. Jij bent die loner bij het koffiezetapparaat op maandag. Als anderen dan zeggen: ‘O my god, was jij er ook? Ik was er ook! Ik heb je helemaal niet gezien!’ Dan sta jij daar, met je mok, met je lauwe prut. Dat is niet cool. Kom gewoon. Dan hoor je bij de kijkertjes-club. Je gaat ook heel hard lachen, dat sowieso. En als je een man bent, jij ook! Want ik maak heel veel grapjes over je vrouw. En wat is er nou leuker dan je vrouw uitlachen?”

Tekst: Cheyenne Bloemberg

Meer weten? Beluister het complete gesprek via onze podcast Theater Praat op Spotify en YouTube! 
Nienke staat met Medeplichtig op zaterdag 7 februari 2026 in Theater Lampegiet.

Agenda

Zet mij op de wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje

Inschrijven voor de nieuwsbrief