Review: podcast Zo maak je een cabaretprogramma

Donderdag 18 februari 2021

“Cabaret is als het openkrabben van een korstje”, met deze typische René van Meurs opmerking, maakt hij zijn vergelijking wanneer Silvester Zwaneveld hem in zijn Podcast vraagt hoe René het proces van het creëren van een voorstelling ervaart. In Silvesters gelijknamige boek Zo maak je een cabaretprogramma beschrijft hij zijn eigen maakproces, terwijl hij in deze Podcast een licht schijnt op zijn collega’s die hun ervaringen delen.

In de eerste aflevering gaf René van Meurs een rondleiding door zijn hoofd. En door zijn tientallen Word-documentjes, telefoonnotities getiteld ‘Boze buurman’ en vijf bij vijf meter repetitieruimte. René is ervan overtuigd dat zijn kracht ligt in het delen van pijntjes. Daarom vindt hij het schrijfproces verschrikkelijk. Hij moet dan namelijk zijn eigen korstjes weer openkrabben. Of hij pakt een van zijn documenten of notities erbij. Nadat hij na de lijdensweg van schrijven en repeteren eindelijk op het podium staat, voelt hij zich als een koe die eindelijk weer de wei in mag.

René ziet een voorstelling namelijk als een uniek gesprek met het publiek en geniet het meest van voorstellingen waarbij hij zijn ‘gesprekspartners’ nog voor zich moet winnen. De avond slaagt overigens pas echt als hij samen met zijn publiek tot nieuwe inzichten komt. Zoals het inmiddels zo gewend zijn aan pijntjes, dat het zijn nieuwe comfortabel is geworden en hij dan tenminste weet wat hem te wachten staat.

Beluister zelf de hele podcast als je wilt weten waarom en wanneer hij bijna wilde stoppen. Of waarom hij om 13:00u al in het theater zit, of wat de rest zijn tourritueel is en waarom hij eigenlijk een hekel heeft aan gesprekken met een directeur na een show en nog veel meer beeldende uitspraken en anekdotes. Met wat afdwalingen na gebonk tegen een microfoon of een voorbijkomende brommer en vermakelijke zijspoortjes zetten de twee mannen de kern van cabaret op een inspirerende manier neer. Dit ook nog eens met het gevoel alsof je bij ze op de bank zit.

Beluister de podcast hier.

We gebruiken cookies om je bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld jouw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren. Meer informatie…