Picasso inspireert, van Didy Veldman tot Kanye West

Vr 26 oktober 2018

Kanye West - of hoe hij nu genoemd wil worden - Ye, rapt ‘I feel like Pablo when I’m working on my shoes’ in zijn nummer The Life of Pablo. Maar deze wereldberoemde rapper is niet de enige die inspiratie haalt uit dit artistieke icoon. Introdans opent haar nieuwe dansvoorstelling Moderne Meisjes met een choreografie van Didy Veldman. Nu voelt zij zich niet als Pablo en gaat het niet om haar eigen schoenen, maar ze laat zich inspireren door een van zijn schilderijen en zijn dansschoenen de enige schoenen die er toe doen. Samen met Lucinda Childs en Regina van Berkel maakte ze de spectaculaire dansvoorstelling Moderne Meisjes.

Picasso van canvas naar podium
De Nederlandse freelance choreografe Didy Veldman is bekend om haar duidelijke concepten voor haar choreografieën. Met abstractie of theatrale danskunsten wil ze haar publiek raken. The Three Dancers van Picasso was de inspiratiebron voor het stuk in Moderne Meisjes. Het stuk heet dan ook The Three Dancers. Picasso’s kunstwerk zit vol persoonlijke herinneringen aan een driehoekige affaire. In het schilderij staat de verbinding van liefde, seks en dood centraal. Zo ook in de choreografie van Veldman. Veldman brengt het schilderij van canvas naar het podium met expressieve beelden die het kubistische schilderij tot leven laat komen. Tijdens haar ballet draait het om de intense spanning en uitgesproken geweld van de passie en emotie van de dans.

Onbuigzaam ballet
Na The Three Dancers volgt Petricor van de Amerikaanse Lucinda Childs. Petrichor is de geur van regen op droge grond. Sinds 1963 choreografeert de getalenteerde Childs al prachtige dansstukken. Na jaren ervaring weet ze haar eigen stijl met één woord te omschrijven. Onbuigzaam. De dansers lijken onbuigzaam en creëren met minimalistische danspassen adembenemende meesterwerken. Voor dit stuk werkt ze voor de muziek samen met Ludovico Einaudi, bekend van Intouchables. Voor Childs’ Petricor schreef hij een exclusief arrangement voor piano en strijkers.

70 computers als decor
De Nederlandse Regina van Berkel sluit de voorstelling af met Frozen Echo. Na vroeger zelf te dansen, ondervond ze dat haar talent ook lag in het zelf choreograferen. Ze creëerde het theatrale kunstwerk Frozen Echo voor het Düsseldorfse Ballet am Rhein in 2011. Van Berkel werkt altijd nauw samen met haar decorontwerpers. Zo dit keer met Dietmar Janeck. Samen ontwikkelden ze een enorm wit decorstuk, bestaand uit 70 oude computers. De dansers voeren een mix van dynamisch en surrealistische bewegingen uit rondom het imposante decorstuk.

Bewonder in De Lampegiet
Deze memorabele cross-over van drie getalenteerde en ervaren choreografes is op 8 november 2018 te bewonderen in Theater De Lampegiet. De gebundelde krachten komen volledig tot zijn recht in de intieme sfeer van het theater. De minimalistische dansen verhogen deze sfeer en nemen het publiek mee in de drie afzonderlijke, maar toch samenhangende meesterwerken.

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Cookies

We gebruiken cookies om je bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld jouw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Privacyverklaring

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.