Review: Online première In and Out van Junior Company

© Hans Gerritsen

Vrijdag 26 maart 2021

Donderdagmiddag 25 maart was de online première van In and Out van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Het prachtige juweeltje van choreograaf Hans van Manen ging al eerder in première, maar de tournee werd afgelast vanwege COVID-19. Nu is de online première via de website en YouTube kanaal van Het Nationaal Ballet te bekijken t/m 25 april. De dansvoorstelling is zo indrukwekkend, dat je bijna zou vergeten dat je er via een scherm naar kijkt.

Voorafgaand aan de première kon je via een Instagram Live een kijkje nemen in een balletles van Ernst Meisner, balletdocent en coördinator van de Junior Company. Via het Instagram profiel van Het Nationale Ballet (@nationaleoperaballet) is deze nog te zien. Je loopt als het ware zó de balletzaal in. Onder begeleiding van Meisner dansen en springen de dansers bijna gewichtloos door de zaal, alsof het niks is. Aan het eind van de les beantwoorden enkele dansers vragen van kijkers. Ze vertellen onder meer waarom ze zich bij de Junior Company aansloten, hoe ze fit blijven ondanks Corona en hoe het voor jongens is om aan ballet te doen.

De première
Nadat de balletles als voorprogramma de kijkers warm maakte, gaat op het Youtube kanaal het doek open. De kleurrijke dansers verzamelen zich in een van de drie kasten die op het toneel staan. In verschillende formaties, duo’s, trio’s of viertallen, danst de Junior Company met indrukwekkende coördinatie, teamwork en lichaamscontrole over het podium. Het stuk bewijst maar eens waarom Hans van Manen een toonaangevend choreograaf is binnen de balletwereld. De meester der limieten beperkte zich tot drie kasten en twaalf zeer getalenteerde dansers en creëerde een ware lust voor het oog. Je ogen zitten vast aan het scherm, zeker wanneer ze zich in de kast wurmen en klimmen of er met het licht gespeeld wordt en de dansers bijna over het podium zweven.

In and Out zuigt je van begin tot eind op in het scherm. Het enorme talent van de dansers en de choreografie zijn prachtig om naar te kijken. De choreografie begint speels met de toepasselijke muziek van Laurie Anderson, maar wordt steeds intenser en gaat halverwege over op Duitse punk en indrukwekkende zang van Nina Hagen. Een prachtig staaltje modern ballet dat iedereen gezien moet hebben! Bekijk hem hier.

We gebruiken cookies om je bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld jouw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren. Meer informatie…